LoopMe

Slutrapport till Skolverket: Metodutveckling av yrkesutbildning

Updated

Under 2017-2020 hade vi (Me Analytics AB) i uppdrag av Skolverket att metodutveckla lärlingsutbildning inom pilotprojektet Svensk Gymnasielärling. Här nedan hittar du vår slutrapport av detta uppdrag:


Slutrapport: Metodutveckling av yrkesutbildning


SAMMANFATTNING 

Denna rapport sammanfattar resultat och lärdomar från metodutveckling av yrkesutbildning, med särskilt fokus på gymnasielärlingar och på digitalt stöd vid arbetsplatsförlagt lärande. Arbetet har kretsat kring tre centrala frågor: (1) Vad, var, när och hur lär sig lärlingar? (2) När, var och hur bedöms lärlingars lärande? samt (3) Hur påverkas lärande och bedömning när lärlingar får lön? 

Metodutvecklingen har involverat ett 100-tal gymnasieskolor runt om i Sverige där lärlingsutbildning bedrivs. Cirka 1000 yrkeslärare, 2000 hand-ledare och 12 000 lärlingselever har deltagit direkt eller indirekt i arbetet. Fokus har varit på arton skolor som ingick i Skolverkets pilotverksamhet Svensk Gymnasielärling år 2017-20. 

Digitalt stöd visade sig leda till högre kvalitet i yrkesutbildning genom ett stärkt trepartssamarbete mellan lärare, handledare och elev och genom framväxten av ett nytt gemensamt språk. Även bedömningsarbetet, samarbetskulturen och vetenskapligheten stärktes. Digitalisering tar dock lång tid, och behöver ske i steg. Olika IT-mässiga designval kan ge både positiv och negativ inverkan på yrkesutbildning. 

Lärlingar som får lön visade sig ta mer ansvar, bli mer motiverade, vara mer närvarande på arbetsplatsen och känna sig mer delaktiga i arbetsgemenskapen. Resultatet föranleder att den frivillighetsmodell kring villkor och arbetsformer som etablerats i Sverige kring lärlingsutbildning ända sedan 1930-talet nu kan behöva ifrågasättas och revideras. 

Guide tagged with: Apl Lärling Vision
warning Created with Sketch.