Hur hanterar jag uppdrag?
Om du har skapat din grupp med hjälp av ett innehållspaket i LoopMe-biblioteket så kommer du få ett antal uppdrag infogade i din grupp. Här kan du läsa hur du hanterar dem. Vill du skapa egna uppdrag så hittar du även en guide för det på denna sida.
Guide: Redigera ett uppdrag
- Gå till den Grupp där du vill redigera uppdrag
- Klicka på Uppdrag
- Gruppens aktiva uppdrag ser du i Uppdragsöversikten. Klicka på fliken Hantera uppdrag för att komma till redigeringsläget.
- Klicka på Redigera vid de uppdrag du vill ändra
- Gör dina ändringar och klicka på Uppdatera
Guide: Publicera ett uppdrag
Det finns två sätt att aktivera ett uppdrag. Antingen publicerar du det direkt. Eller så ställer du in ett publiceringsdatum och tid. Tänk på att uppdrag som följer med ett innehållspaket inte är synliga för deltagarna innan du publicerar dem.
- Klicka på Publicerad. Uppdraget kommer omedelbart att bli aktiverat och synligt för alla gruppmedlemmar.
ELLER
- Klicka på Kalender ikonen och ställ in datum för när du vill att uppdraget ska publiceras.
Guide: skapa ett uppdrag
- Gå till Grupper
- Klicka på Uppdrag
- Gruppens aktiva uppdrag ser du i Uppdragsöversikten. Klicka på fliken Hantera uppdrag för att komma till redigeringsläget.
- Klicka på knappen SKAPA UPPDRAG
- Ange inställningar för ditt uppdrag och klicka på knappen SKAPA
- Ditt nya uppdrag kommer bli synligt i Uppdragshanteraren. Glöm inte att Publicera det.
Guide: radera ett uppdrag
Obs! Du kan endast radera ett uppdrag som du själv har skapat. Om du använder dig av uppdrag som ingår i ett fördefinierat innehållspaket kan du endast gömma eller arkivera uppdraget.
- Gå till Grupper
- Klicka på Uppdrag
- Klicka på fliken Hantera uppdrag för att komma till redigeringsläget.
- Klicka på Soptunnan vid det uppdrag du vill radera.
Guide: Inställningar för ett uppdrag
Titel
Varje uppdrag har en titel som kommer vara synlig i uppdragslistan. Försök att ange en ganska kort titel (helst inte längre än 40 tecken).
Tips!
Om du vill bestämma i vilken ordning uppdragen ska visas i uppdragslistan kan du använda dig av numrering (T ex: Det första uppdraget anger du som "01. Uppdragsnamn..", det andra uppdraget anger du som "02. Uppdragsnamn...".
Beskrivning
Det är en god idé att berätta för gruppmedlemmarna mer detaljerat om uppdraget, till exempel mer specifikt vad du vill att de ska göra och reflektera om. Du kan ange en längre text i uppdragsbeskrivningen. Här kan du också ange klickbara länkar.
Lägg till fil
Om du vill kan du också bifoga ett foto eller en fil som visas tillsammans med uppdraget.
Antal rapporter för att slutföra uppdraget
Ange hur många rapporter från varje gruppmedlem som du vill ha om uppdraget.
Uppföljningsfråga
Om du vill kan du ange en uppföljningsfråga som är obligatorisk för varje medlem att svara varje gång han eller hon skickar en rapport om den uppdraget.
Godkänn varje rapport manuellt
Funktionen Godkänn varje rapport manuellt är automatiskt aktiverad som standardinställning. Det betyder att varje rapport som medlemmarna skickar till dig kommer att registreras som "Väntar på godkännande". Rapporten kommer att markeras som "Väntande". I uppdragslistan kan du se antalet rapporter som väntar på ditt godkännande gen om att de har en organge färg.
Rapporten kommer att vara väntande ända tills du klickar på Godkänn-knappen. Då kommer rapporten att markeras som "Godkänd" och bli grön.
Om du vill inaktivera funktionen för manuellt godkännande så inaktiverar du kryssrutan. Det innebär att alla rapporter om uppdraget automatiskt blir godkända.
Tillåt att rapporter skickas efter deadline
Funktionen Tillåt att rapporter skickas efter deadline är automatisk aktiverad som standardinställning. Det innebär att gruppmedlemmarna kan skicka rapporter, men dessa sena rapporter kommer att markeras med en banderoll som säger att rapporten skickas efter deadline.
Om du inaktiverar kryssrutan betyder det att medlemmarna inte kommer att kunna skicka några rapporter om uppdraget efter deadline.