LoopMe

Skolutveckling med vetenskapliga arbetssätt

Updated

Här samlar vi inspelningar från webbinarier, konferenser och olika reportage från vårt arbete kring skolutveckling med vetenskapliga arbetssätt. 


Inspelade webbinarier

Så når vi längre i utvecklingsarbetet!

Länk till webbinariet
Webbinariet genomfördes den 15 mars 2022

Innehåll: 

"Hur skapar vi riktigt bra insatser som gör skillnad i lärares och elevers vardag?"

"Vad skulle bli möjligt om all personal får både individuell coachning av experter digitalt samtidigt som vi stärker det kollegiala lärandet på plats?"

Detta var några av de frågeställningar som rektorerna Anna Källåker och Karolina Karlsson på Albäcksskolan i Hultsfred ställde sig när de ville ta nya grepp kring skolans kompetensutvecklingsinsatser. Hösten 2019 inledde Albäcksskolan därför en utvecklingsinsats med fokus på Kooperativt Lärande tillsammans med Niclas Fohlin och Jennie Wilson. Resultaten lät inte vänta på sig!

Idag har skolan flerårig erfarenhet av att tillämpa en ny forskningsmetodik för att säkerställa utvecklingen av det kooperativa lärandet i elevgrupperna.

Under det här webbinariet får vi träffa Anna och Karolina som berättar om sin gemensamma utvecklingsresa. Vi får även möjlighet att träffa Niclas Fohlin och Jennie Wilson – Sveriges absoluta experter på kooperativt lärande och som varit aktivt medverkande under Albäcksskolans satsning.

 Dessutom får vi träffa Me Analytics utvecklingsledare Martin Lackéus som berättar mer om den forskningsmetod som Albäcksskolan använder sig av för att engagera varje enskild medarbetare i skolans vetenskapliga lärande.

Under webbinariet går vi bland annat igenom:

  • Hur man i praktiken skapar en förtroendefull utvecklande dialog med varje medarbetare utan att drunkna i informationsflödet
  • Vilka lärdomar man har dragit på Albäcksskolan så här långt i arbetet
  • Exempel på hur kooperativt lärande kan stärka elevernas kunskapsutveckling
  • Vilka fördelar det ger att blanda teori, praktik, handledning och gemensam analys 


Så släpper vi loss upptäckarlusten i vår förskoleutveckling!

Länk till webbinariet
Webbinariet genomfördes den 12 januari 2022

Innehåll: 

Förskolorna i Åstorps kommun använder helt nya vetenskapliga arbetssätt för att stärka det kollegiala lärandet och underlätta effektmätningen av olika utvecklingsinsatser. Förhoppningarna med metoden var att öka stödet, fördjupa dialogen och förfina transparensen i lärprocesserna. 

På detta webbinarium får vi träffa biträdande rektor Cecilia Jönson och hennes medarbetare som berättar om sin spännande utvecklingsresa. Medverkande är även vår utvecklingsledare Martin Lackéus som kommer beskriva den forskningsmetod som ligger till grund för att arbeta vetenskapligt med skolutveckling tillsammans med LoopMe. Metoden är även beskriven i Martins nyutgivna bok ”Den vetenskapande läraren”.

Vi får bland annat ta del av Martin, Cecilia och hennes medarbetares insikter kring:

  • Hur man i praktiken skapar en förtroendefull utvecklande dialog med varje medarbetare utan att drunkna i informationsflödet
  • Vilka misstag man gjorde i början och lärdomarna från det
  • Hur man skapar en gemensam forskningskultur i en organisation som håller över tid


Så får vi ett gemensamt fokus i det kollegiala lärandet!

Länk till webbinariet
Webbinariet genomfördes den 28 september 2021

Innehåll: 

Det har gått ett år sedan Komvux Borlänge började använda LoopMe och en ny vetenskapliga metod för att stärka det systematiska kvalitetsarbetet. Både skolledning och utvecklingsledare konstaterar nu att detta nya arbetssätt har gettett verkligt lyft, både för det kollegiala lärandet och det vetenskapliga förhållningssättet.

Välkommen till ett inspirerande webbinarium där rektor Richard Berkemo,  förstelärare Christer Näslund och Nicole Rosenfelder Andersson på Komvux Borlänge berättar om vilka steg de tagit och erfarenheter de (hittills) fått med sig på vägen. Medverkande är även vår utvecklingsledare Martin Lackéus som kommer beskriva den forskningsmetod som ligger till grund för att arbeta vetenskapligt med skolutveckling tillsammans med LoopMe.

Vi får bland annat ta del av Martin, Richard, Christer och Nicoles insikter kring:

  • Hur man i praktiken skapar en förtroendefull utvecklande dialog med varje medarbetare utan att drunkna i informationsflödet
  • Vilka misstag man gjorde i början och lärdomarna från det
  • Hur man skapar en gemensam forskningskultur i en organisation som håller över tid


Så får vi ett kvalitetsarbete som är "på riktigt"

 Länk till webbinariet
Webbinariet genomfördes den 25 maj 2021

Innehåll: 

Sedan 2020 använder sig Hässleholms kommun av en helt ny forskningsmetod för att stärka kommunens kvalitetsarbete. Per-Erik Holmén, utvecklingschef konstaterar att användandet av denna metod gått över förväntan. Det har nu blivit möjligt att lyfta kvalitetsarbetet till en helt ny nivå som känns ”på riktigt”. 

Välkommen till ett inspirerande webbinarium där Per-Erik Holmén mfl. i Hässleholms kommun berättar om vilka steg de tagit och erfarenheter de fått med sig på vägen. Medverkande är även vår utvecklingsledare Martin Lackéus som beskriver hur den vetenskapliga metodiken som stärker grunden för skolans kvalitetsarbete

Vi får bland annat ta del av Martin, Per-Erik och hans kollegors insikter kring:

  • Hur man i praktiken skapar en förtroendefull utvecklande dialog med varje medarbetare utan att drunkna i informationsflödet
  • Vilka misstag man gjorde i början och lärdomarna från det
  • Hur man skapar en gemensam forskningskultur i en organisation somhåller över tid


Så skapar vi effektivare förskoleutveckling!

 Länk till webbinariet
Webbinariet genomfördes den 28 april 2021

Innehåll

Vad händer i organistionen när all personal på 5 olika orter utvecklar sin förskoleverksamhet synkroniserat och i sina vardagliga arbeten genom vetenskapliga arbetssätt? 

Detta var något som utvecklingsledarna Veronica Sülau och Jan Blomgren på Fridaskolornas egna forsknings- och utvecklingsavdelning ville undersöka. Hösten 2020 inledde Fridaskolorna därför en utvecklingsinsats tillsammans med 90 förskolepedagoger, skolledare och förstelärare med fokus på pedagogisk dokumentation. Tillsammans tillämpar de en ny forskningsmetod som har fokus på lärares egna vetenskapande och som stöd i sitt arbete använder man även appen LoopMe.

Målsättningen är att förtydliga förväntan, fördjupa dialogen och öka transparensen i processerna och därmed stärka arbetet med skolutveckling på vetenskaplig grund. Resan är bara påbörjad men flera effekter i verksamheten har redan noterats!

Under det här webbinariet får vi träffa Veronica och Jan samt förskolerektor Ulrica Sjunnesson som berättar om sin spännande utvecklingsresa. Medverkande är även vår utvecklingsledare Martin Lackéus som beskriver hur den vetenskapliga metodiken som stärker grunden för skolans kvalitetsarbete.

Vi får bland annat ta del av Martin, Veronica, Jan (och deras skolledares) insikter kring:

  • Hur man i praktiken skapar en förtroendefull utvecklande dialog med varje medarbetare utan att drunkna i informationsflödet
  • Vilka misstag man gjorde i början och lärdomarna från det
  • Hur man skapar en gemensam forskningskultur i en organisation som håller över tid


Reportage

Skolutveckling på vetenskaplig grund i en digital tid


Länk till filmen
Filmen är från 2019


Innehåll

Samhällets digitalisering har medfört en framväxt av nya sätt att studera mänskliga upplevelser. Ett helt nytt forskningsfält håller på att växa fram kallat digital sociologi. Dels studerar man hur människor använder existerande digitala plattformar, dels utvecklar man nya digitala metoder för att kunna bedriva effektivare forskning. 

Me Analytics AB och Chalmers Tekniska Högskola har tillsammans utformat en helt ny digital vetenskaplig metod som bygger på vad som har kommit att kallas ”Vetenskaplig social media” – social media skräddarsydd för samhällsvetenskaplig forskning. IT-plattformen LoopMe liknar social media-plattformar såsom Twitter och Facebook, men är helt skräddarsydd för att kunna samla in stora mängder empirisk data för forskningsändamål. Verktyget har visat sig fungera väl för pedagogisk aktionsforskning, där ett stort antal lärare deltar i forskningsprocesser genom att studera sin egen praktik på ett systematiskt, koordinerat och dokumenterande sätt.

I denna video berättar skolledare och pedagoger om sina erfarenheter av att använda LoopMe för skol- och kompetensutveckling i Uddevalla kommun.



Inspelningar från konferenser

Del 1: Vetenskaplig skola i en digital tid 


Innehåll
Rektor Marika Delvret beskriver hur det gick när de blev granskade av Skolinspektionen för deras arbete med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Del 2: Vetenskaplig skola i en digital tid 

Innehåll
Rektorer i Falkenbergs kommun berättar hur de arbetat med ett digitalt verktyg i en kompetensutvecklingsinsats kring kooperativt lärande.


Del 3: Vetenskaplig skola i en digital tid


Innehåll
Helén Viebke i Åstorps kommun ger sex olika exempel på hur man kan använda LoopMe för att arbeta vetenskapligt i skolan. Exemplen handlar om ledarskap i klassrummet, utbildning för elevassistenter, utveckling av komvux, studiero i matematikundervisningen, beprövning av Skolverkets lärmoduler och programmering i skolan.

Guide tagged with: vetenskaplig video
warning Created with Sketch.